2006: Berita Harian Singapura
Singapura : 16 Mei 2006

KISAH BADANG DAN HANG NADIM DIPENTAS UNTUK RANGSANG FIKIRAN

ADAKAH kekuatan Badang itu miliknya sendiri?

Apakah perasaan Sang Nila Utama ketika dalam pelayaran mencari pulau idaman?

Itulah antara kisah Singapura yang akan diketengahkan di pementasan muzikal dan drama Awallah Dondang II yang kembali dengan tema 'Cinta Pada Kemanusiaan, Pelajaran dan Negara Membawa Kepada Kemurnian Hati'.

Awallah Dondang II yang dianjurkan Persatuan Bahasa dan Budaya Melayu Institut Pendidikan Nasional dan Universiti Teknologi Nanyang (Perbayu NIE/NTU) itu akan mempamerkan bakat pelajar daripada sekolah rendah, sekolah menengah dan institusi pengajian tinggi di sini.

Dengan tajuk M.I.M: Melayuku Ini Melayukah, pementasan yang diadakan sempena Bulan Bahasa 2006 itu bertujuan memaparkan kisah Singapura dan ikon-ikonnya yang secara tidak langsung membentuk identiti masyarakat ini.

'Di akhir pementasan ini, kami mahu penonton berfikir sama ada apa yang dilakukan Badang, Hang Nadim dan karakter lain daripada kisah-kisah lagenda Singapura betul atau tidak. Pementasan ini juga akan membuat penonton berfikir secara kritikal akan identiti mereka yang sebenar,' kata Ketua Penyelaras Awallah Dondang II, Cik Mardiana Mohamed Noor.

Pementasan itu akan diadakan pada Sabtu, 29 Julai, di Kreta Ayer People's Theatre, mulai 7.45 malam.

Harga tiket ialah $8 seorang.

Untuk keterangan lanjut atau membuat tempahan tiket, hubungi Cik Mardiana menerusi telefon 9118-9669 atau lungsuri laman http://clik.to/awallahdondang

 

Archive


© Sang Singa Purba Performing Arts
Singapore Polytechnic
All Rights Reserved 2008